03.2021
Fressis sivuston käyttöliittymän uudistaminen
Fressis-sivuston käytettävyyttä haluttiin parantaa ja selvittää miten käyttöliittymää tulisi uudistaa, jotta se olisi käyttäjilleen ja erityisesti nuorille mahdollisimman hyvä käyttää mobiililaitteilla.
Toteutus
Käytettävyystutkimuksella selville kohderyhmien tarpeet
Kehittämisessa lähdettiin liikkeelle käytettävyystutkimuksella, jossa pyydettiin 15 kohderyhmään kuuluvaa nuorta suorittamaan ennalta suunniteltu testitilanne mobiililaitteella. Testitilanne suunniteltiin Fressis-sivuston tavoitteiden pohjalta ja tilanteessa testattiin millaisia ongelmakohtia näiden tavoitteiden täyttymiseen liittyi. Lisäksi testaajat saivat kertoa millaisia kehitysideoita heille tuli sivustoa koskien.
Asiakas koki käytettävyystutkimuksen todella hyödyllisenä ja tutkimuksen pohjalta oli selkeää valita käyttöliittymää koskevan kevyen uudistuksen painopisteet.
Lisää selkeyttä ja latausnopeutta
Uudistuksen yhteydessä myös osioiden nimeämistavat käytiin läpi ja niistä pyrittiin tekemään mahdollisimman yksiselitteisiä ja selkeitä. Kysy Asiantuntijalta -osion latausnopeutta parannettiin ja sivu ei enää hidastele kun niin suuri määrä kysymyksiä ei enää lataudu siihen. Lisäksi eri sisältötyyppien ulkoasua selkeytettiin jotta kävijä erottaa paremmin toisistaan artikkelit, testit sekä kysymykset. Yksittäisille kysymyksille lisättiin myös mahdollisuus arvioida ne yksinkertaisella peukku ylös tai alas vaihtoehdolla.
Kokonaisuutena uudistusten myötä sivuston käytettävyys otti ison loikan eteenpäin.
Sivuston ylläpito kunnossa
Vastuullemme kuuluu myös sivuston WordPressin ylläpito, joka sisältää järjestelmän toimintakykyisenä pitämisen, tietoturvapäivitykset sekä virhetilanteiden selvityksen ja korjaamisen. Lisäksi autamme asiakasta vastaamaan nykyisiin GDPR-vaatimuksiin, jotta sivu noudattaa lainmukaisia evästekäytäntöjä.
Käyttöliittymäuudistuksen keskiössä kysymyspalstan uudistaminen
Fressiksen suosituin osio vuosien saatossa on ollut Kysy Asiantuntijalta kysymys-vastauspalsta. Sivustolle oli kertynyt todella merkittävä määrä kysymyksiä ja vastauksia erilaisista nuoria askarruttavista aiheista. Ongelma oli, että suuri osa kysymyksistä hautautui arkistoihin ja niihin ei päässyt helposti käsiksi. Lisäksi samoja kysymyksiä kysyttiin aina uudestaan koska kysyjä ei päässyt helposti tarkistamaan löytyykö aiheesta jo valmiiksi kysymystä johon olisi vastattu.
Uudistuksessa korjattiin nämä epäkohdat lisäämällä kysymyksiin avainsana-tagit ja tarjoamalla käyttöliittymään eri osioiden alle mahdollisuuksia hakea näitä tageja helposti ja vaivattomasti. Avainsanat ovat näkyvillä sekä kysymys kategorioissa että yksittäisissä kysymyksissä luoden helppoja käyttäjäpolkuja itseä kiinnostaviin aiheisiin.
Asiakas – Fressis
Trimedia on ollut Syöpäjärjestöille pitkäaikainen ja luotettava kumppani. Käyttöliittymäsuunnittelussa oli paljon hyötyä siitä, että Trimedia tuntee palvelumme sekä sen käyttäjien tarpeet entuudestaan. Käytettävyystutkimuksella Fressis.fi:n käyttöliittymän uudistamisen tarpeet saatiin hyvin selvitettyä ja se antoi selkeät suuntaviivat projektin määrittelemiseen. Projekti eteni hyvässä rytmissä ja uudet ominaisuudet saatiin julkaistua sovitussa aikataulussa.
Fressis – Asiantuntija
Fressis.fi sivusto tarjoaa nuorille tietoa, tarinoita ja vinkkejä terveelliseen ja hyvinvoivaan arkeen – luotettavasti ja asiantuntevasti. Hyvien valintojen kautta voi vaikuttaa omaan terveyteen ja erilaisten sairauksien ja samalla syövän ehkäisemiseen. Fressis.fi- sivuilta nuori saa tietoa esimerkiksi tietopankista, artikkeleista, videoista, tietokuvista, testeistä ja kysy asiantuntijalta –palstalta. Sivustoa ylläpitää Syöpäjärjestöt. Sivusto on toiminut suosittuna nuorten kanavana jo vuodesta 2016 lähtien.
Räpylät tässäkin sopassa
Arto Saksola
CEO
Customer Relationship Management, Project Management, SalesJarmo Mikkilä
Senior Designer
UI/UX-design, Identities and Branding, Marketing, Photography, Illustration, Project ManagementJoni Karjalainen
Senior Web Developer
Front-End Development, Support, Digital-MarketingTuuli Strandman
Senior Marketing Specialist
Web Analytics, SEO, Project Management, Digital MarketingKiinnostuitko kuulemaan lisää?
Jos sivumme saivat sinut pohtimaan oman sivustosi tulevaisuutta, kirjoita yhteystietosi ja lyhyt kuvaus ongelmasta tai mahdollisuudesta alla olevaan lomakkeeseen.
Yhteyshenkilöt
Jos lomakkeiden täyttäminen ei innosta vaan haluat ottaa suoraan yhteyttä, kirjoita sähköposti etunimi.sukunimi@trimedia.fi tai ota yhteyttä alla oleviin henkilöihin.
Arto Saksola
Puh: +358 44 535 7215
Tuuli Strandman
Puh: +358 40 6744677