05.2023
Visit Lakeland sivusto tavoittaa kansainväliset matkailijat
Lakeland Finland -alueen verkkosivusto on suunniteltu ja toteutettu edistämään alueen matkailua kansainvälisillä markkinoilla. Verkkosivusto tarjoaa tietoa ja esittelee kiinnostavalla tavalla viiden Järvi-Suomen maakunnan – Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Pohjois-Karjalan – matkailutuotteita, jotka sopivat kansainvälisille markkinoille.
Sivuston tavoitteena on parantaa Lakeland Finland -alueen kilpailukykyä hyödyntämällä digitaalisia kanavia ja luomalla yhteinen verkkosivusto, joka täyttää kansainväliset kriteerit alueen kärkituotteille ja matkailusisällöille. Visit Finland on sitoutunut tukemaan tätä verkostoyhteistyöhanketta taustatukena. Uusi verkkosivusto toimii tärkeänä imagorakentajana ja myyntialustana alueen matkailun kärkituotteille kansainvälisille yksittäisille asiakkaille.
Tärkeä imagorakentaja ja myyntialusta alueen kärkituotteille
Sivuston toteutus sisälsi suunnittelun ja teknisen toteutuksen WordPress-alustalle yhdessä Datahub-integraation kanssa sekä sivuston visuaalisen ilmeen luomisen. Lisäksi vastaamme sivuston ylläpito- ja käyttöpalveluista. Sivusto houkuttelee ja opastaa asiakkaita ostamaan matkailupalveluja suoraan yrityksiltä.
Sivuston visuaalinen ilme
Sivuston visuaalisen ilmeen osalta suuntaa antoi Visit Finlandin graafinen ohjeistus. Alueelle luotiin kuitenkin oma, uniikki ilmeensä ja sivuston ulkoasua haluttiin viedä myyvään suuntaan. Tuotteille rakennettiin selkeät CTA-toiminnot joissa käytettiin värejä jotka kiinnittävät huomion palvelun varausmahdollisuuteen.
Oman lisänsä sivuston visuaaliseen ilmeeseen toivat myös alueiden upeat kuvat Järvi-Suomesta. Trimedia vastasi visuaalisen ilmeen ja teknisen toteutuksen lisäksi myös sisällön syötöstä sekä tärkeimpien sivujen hakukoneoptimoinnista.
Sujuvaa ylläpitoa, tietoturva-asioista huolehtimista ja helppoa seurantaa
Toteutus sisältää palvelimen sekä WordPressin ylläpidon, jotka kattaa järjestelmän toimintakykyisenä pitämisen, tietoturvapäivitykset sekä virhetilanteiden selvityksen ja korjaamisen. Huolehdimme varmuuskopioinnista sekä siitä, että palvelin on aina toimintakunnossa jotta sivusto pysyy toiminnassa vakaasti ja varmasti. Lisäksi autamme vastaamaan nykyisiin GDPR-vaatimuksiin jotta sivu noudattaa lainmukaisia evästekäytäntöjä. Seurannoissa hyödynnetään Google Analytics 4:sta.
Saavutettava toteutus
Toteutettu sivusto noudattaa WACG 2.2 AA tason saavutettavuuskriteereitä. Lisäksi sivuston hallinnasta ja -muokkausnäkymästä rakennettiin helppokäyttöinen kokonaisuus jota on mahdollistä ylläpitää helposti.
Datahub rajapinnan sekä haun toteutus
Sivustolle toteutettiin rajapintatoteutus Visit Finlandin DataHub-tietokantaan. DataHub on tietokanta, johon suomalaiset matkailualan yritykset voivat tallentaa tietonsa yrityksestään, tarjoamistaan tuotteista ja palveluista.
Datahubin matkailutuotteiden tiedot noudetaan ja esitetään ne sivustolla sekä listausnäkymänä että yksittäisinä tuotekortteina. Tuotteiden listausnäkymä sisältää laajan suodatusmahdollisuuden. Tuotehaku päivittyy sivustolla kerran päivässä.
Sivustolle tuotavat tuotteet haettiin Datahubista tiettyjen määritelmien mukaan, kuten esimerkiksi sijainnin, yrityksen kieliversion ja verkkokaupan ja sekä tuotetyypin mukaan.
Työskentely Trimedian kanssa oli kaikille viidelle maakunnalle erittäin positiivinen kokemus. Projekti oli selkeästi ja hyvin johdettu, aikataulut pitivät ja työtä tehtiin hyvässä yhteistyössä. Erityiskiitoksen ansaitsevat koko Trimedian tiimi positiivisesta ja ratkaisukeskeisestä suhtautumisestaan sivustoa koskeviin erilaisiin toiveisiin, muutoksiin ja parannuspyyntöihin, joita projektin varrella ilmeni.
Visit Lakeland hankkeen projektijohto
Visit Finland on jakanut Suomen neljään suuralueeseen: Lappiin, saaristoon, pääkaupunkiseutuun ja Järvi-Suomeen. Järvi-Suomen alueista Päijät-Häme, Kanta-Häme, Pirkanmaa, Keski-Suomi ja Pohjois-Karjala käynnistivät syksyllä 2021 Lakeland Finland – alueiden välisen verkostoyhteistyöhankkeen, johon myös Visit Finland on sitoutunut taustatueksi.
Sivustoa toteuttamassa
Antti Ylikorpi
Senior Designer
UI/UX-design, Branding, Marketing, IllustrationAki Saksola
CTO
UI/UX-design, Front-End Development, Project ManagementTuuli Strandman
Senior Marketing Specialist
Web Analytics, SEO, Project Management, Digital MarketingKiinnostuitko kuulemaan lisää?
Jos sivumme saivat sinut pohtimaan oman sivustosi tulevaisuutta, kirjoita yhteystietosi ja lyhyt kuvaus ongelmasta tai mahdollisuudesta alla olevaan lomakkeeseen.
Yhteyshenkilöt
Jos lomakkeiden täyttäminen ei innosta vaan haluat ottaa suoraan yhteyttä, kirjoita sähköposti etunimi.sukunimi@trimedia.fi tai ota yhteyttä alla oleviin henkilöihin.
Arto Saksola
Puh: +358 44 535 7215
Tuuli Strandman
Puh: +358 40 6744677