Automatisoitu asiakaspalvelu Whatsapp

Työ – Web sovellus : Automatisoitu asiakaspalvelu WhatsAppin avulla 02.44

WhatsApp – Automatisoitu asiakaspalvelu 09.2024

Automatisoitu asiakaspalvelu

Toteutimme Harrasteosa Oy:lle automatisoidun asiakaspalveluratkaisun, joka hyödyntää WhatsAppia. Asiakaspalveluratkaisu vähentää manuaalisen työn tarvetta ja yrityksen on helpompi keskittyä monimutkaisempiin asiakaspalvelutilanteisiin, jotka vaativat henkilökohtaista huomiota.

Whatsapp refekuva
Automatisoitu asiakaspalvelu Whatsapp

Keskustelun aloitus automatisoidusti

Asiakkaiden yhteydenottoja varten Harrasteosan verkkosivuille upotettiin banneri yrityksen WhatsApp-numerolla.

Kun asiakas lähettää yrityksen WhatsApp-numeroon viestin, häntä ensimmäisenä palvelee asiakaspalvelubotti, joka kartoittaa mihin liittyen palvelua tarvitaan. Tämän jälkeen joku yrityksen työntekijä voi keskustella asiakkaan kanssa, kun taustatiedot on jo kerätty.

Vastaus siihen millaisen osan asiakas tarvitsee laitteeseensa

Harrasteosa huoltaa vapaa-ajan laitteita ja myy niihin varaosia myymälöissään sekä verkkokaupassa. Aina kuitenkaan asiakas ei tiedä millaisen osan hän tarvitsee laitteeseensa. Palvelu kysyy tällöin automaattivastausten avulla asiakkaalta kysymys kerrallaan laitteen tyypin, merkkin, mallin sekä muita tarvittavia tietoja.

Näiden tietojen perusteella työntekijä osaa kertoa asiakkaalle tarkan tuotenumeron. Mikäli laite kaipaa muutakin kuin pelkän nopean osan vaihtamisen, voivat asiakkaat palvelun kautta tiedustella ja varata myös ajan huoltopalvelulle.

Automatisoitu asiakaspalvelu Whatsapp

Chat-keskustelut

Asiakkaiden viesteihin vastaaminen ja keskusteluiden hallinnointi hoituu verkkosivuilla toimivan chatin avulla. 

Halutessaan sivuilla on mahdollista hallinnoida yhdellä kirjautumistunnuksella useampaan WhatsApp-numeroon tulleita yhteydenottoja. 

Toteutimme jokaiselle työntekijälle omat kirjautumistunnukset, jotta saman yritysnumeron keskusteluita voi seurata useampi henkilö kerralla. Jottei chattia tarvitsisi koko ajan vahtia, vastausta vaativiin yhteydenottoihin on mahdollista liittää myös sähköposti-ilmoitukset.


Teknologiat

Palvelinpuolen logiikka rakennettiin Laravelin avulla mahdollisimman modulaariseksi, jotta uusia automaattivastauksia voi helposti lisätä tai vanhoja muokata tarpeen mukaan.

Tarvittaessa automaattivastauksia varten tehdään integraatioita ulkoisiin rajapintoihin, esimerkiksi hakemaan tietoa tuotteiden saatavuuksista.

Työpöytä- sekä mobiililaitteille suunnattu verkosivun chatti puolestaan käyttää Livewirea ja Alpine.js:ää. Niiden reaaliaikainen toiminta mahdollistaa käyttöliittymän responsiivisuuden, jotta viestit lähtevät ja saapuvat nopeasti.

Harrasteosa Oy


Harrasteosa huoltaa vapaa-ajan laitteita ja myy niihin varaosia myymälöissään sekä verkkokaupassa.

Verkkosovellusta rakentamassa

Heikki Kontturi

Web Developer

Front-End Development, Back-End Development

Arto Saksola

CEO

Customer Relationship Management, Project Management, Sales

Muita toteutuksia


Kiinnostuitko kuulemaan lisää?

Jos sivumme saivat sinut pohtimaan oman sivustosi tulevaisuutta, kirjoita yhteystietosi ja lyhyt kuvaus ongelmasta tai mahdollisuudesta alla olevaan lomakkeeseen.

Yhteyshenkilöt

Jos lomakkeiden täyttäminen ei innosta vaan haluat ottaa suoraan yhteyttä, kirjoita sähköposti etunimi.sukunimi@trimedia.fi tai ota yhteyttä alla oleviin henkilöihin.

Arto Saksola
Puh: +358 44 535 7215

Tuuli Strandman
Puh: +358 40 6744677