Työ – Web-sovellus : DcQuiz 02.22

DcQuiz 08.2022

Kyselyn kautta kohti avointa keskustelua raha-asioista

Raha-asioista ja taloudesta on joskus vaikea puhua, varsinkin, jos ei tiedä miten kumppani suhtautuu asiaan. Trimedian DigiConsumers-hankkeelle toteuttama web-kysely auttaa näiden kysymyksien pohtimisessa ja yhteisessä käsittelemisessä.


Tavoitteet ja toteutus

Kyselyn toteuttaja on DigiConsumers-tutkimushanke, joka etsii ratkaisuja nuorten ja nuorten aikuisten talousosaamisen ja kulutustaitojen parantamiseen erityisesti digiympäristöissä. Kyselyssä käyttäjä vastaa omaan sekä kumppaninsa elämäntilanteeseen, kulutuskäyttäytymiseen ja talouteen liittyviin kysymyksiin, jonka jälkeen hän voi tarkastella vastauksia, verrata näitä muiden vastauksiin ja jakaa kyselyn kumppanille tai kaverille.

Personoidut kyselypolut

Kysely personoidaan vastauksien perusteella, eli kyselypolut muodostuvat käyttäjän tekemien valintojen perusteella. Käyttöliittymä on toteutettu Alpinella ja Bladella. Sovellus muodostaa yhteyden palvelimeen ja tekee pyyntöjä MySQL-tietokantaan, jonne myös tallentuvat käyttäjien vastaukset. 

Toteutuksessa käytetyt pääteknologiat ovat Alpine.js, Blade, TailwindCSS ja Laravel.

Web-sovelluksen huoleton ylläpito 

DcQuiz-kyselyn toteutus sisältää palvelimen ylläpidon, joka kattaa web-sovelluksen toimintakykyisenä pitämisen, tietoturvapäivitykset sekä virhetilanteiden selvityksen ja korjaamisen. Huolehdimme varmuuskopioinnista sekä siitä, että palvelin on aina toimintakunnossa, jotta kysely pysyy toiminnassa vakaasti ja varmasti.

Kutsu kumppani tai kaveri vertailuun

Kyselyn yhtenä tärkeimpänä tavoitteena on herättää käyttäjät pohtimaan omaa rahankäyttöään suhteessa kumppanin tai muiden vastaajien vastauksiin. Tulosten vertailu voi toimia esim. pehmeänä kimmokkeena raha-asioista puhumiseen kumppanin kanssa. Omien vastausten lisäksi käyttäjä näkee kumppanin/kaverin antamien vastausten lisäksi myös kaikkien käyttäjien keskiarvon. 

Kutsun lähettäminen rakennettiin mahdollisimman vaivattomaksi ja monella tapaa jaettavaksi. Kutsulinkkiin on lisätty lähettäjän uniikki tunniste, jonka avulla kyselyiden data sidotaan toisiinsa vertailua varten. Kutsun lähettäminen onnistuu tekstiviestillä, whatsappilla tai sähköpostilla. Lisäksi linkistä muodostetaan QR-koodi jaettavaksi kyselyyn siirtymisestä varten.

Lue lisää julkaisusta asiakkaan sivuilta

Asiakas – DigiConsumers

DigiConsumers on monitieteinen, nuorten kulutuskulttuureiden muutoksiin, kulutus- ja talouskäyttäytymiseen sekä talous- ja digitaalisten taitojen tutkimukseen keskittyvä konsortio. Tutkimusta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

Yhteiskehittämistä parhaimmillaan! Meillä oli halu ja epämääräinen tarve, Trimedialla hyvä korva kuunnella, herkkyys ymmärtää ja taito löytää ratkaisu. Myös kehityspolku eteenpäin on avattu.

Eija Seppänen, DigiConsumers Asiantuntija

Asiakkaan testiryhmän vapaamuotoiset kommentit toteutuksesta

  • “Olipa hyvä testi, ja tosiaankin ajatuksia herättävä! Puoliso tekee parhaillaan, tästä tulee oiva iltakeskustelu.”
  • “Rakastan tätä kysymystä, koska siellä oli sopiva vastausvaihtoehto itsellenikin! Jos rahat loppuvat, mitä teet? – Lamaannun.”
  • “Tosi kiva testi oli! Ajatuksia herättävä!”
  • “Kiva testi, laitoin puolisollekin kutsun”
  • “Selkeä, hyvät vastausvaihtoehdot ja visuaalisesti myös kiva testi!”

Web-sovellusta soveltamassa

Esa-Pekka Autio

Web Developer

Front-End Development, Back-End Development, UX/UI-design, Animations

Heikki Kontturi

Web Developer

Front-End Development, Back-End Development

Kiinnostuitko kuulemaan lisää?

Jos sivumme saivat sinut pohtimaan oman sivustosi tulevaisuutta, kirjoita yhteystietosi ja lyhyt kuvaus ongelmasta tai mahdollisuudesta alla olevaan lomakkeeseen.

Yhteyshenkilöt

Jos lomakkeiden täyttäminen ei innosta vaan haluat ottaa suoraan yhteyttä, kirjoita sähköposti etunimi.sukunimi@trimedia.fi tai ota yhteyttä alla oleviin henkilöihin.

Arto Saksola
Puh: +358 44 535 7215

Tuuli Strandman
Puh: +358 40 6744677


Muita toteutuksia