Matomo Analytics

Turvalliseen ja räätälöitävään kävijäseurantaan

Mietityttääkö Google Analyticsin seurannan tietoturvaongelmat? Matomo tarjoaa analytiikkaratkaisun, joka kunnioittaa ja varjelee yksityisyyttä sisältäen samalla hyvin pitkälti samoja ominaisuuksia kuin Google Analytics.

Matomo on varteenotettava valinta organisaatioille, joilla on erityisiä vaatimuksia datankäsittelylle ja raportoinnista saataville kävijätiedoille. Siksi se on oiva ratkaisu julkiselle ja kolmannelle sektorille, jonka verkkoliikenne keskittyy käyttäjien palveluun ja tiedottamiseen markkinoinnin ja ostojen sijaan.

Maksullinen palvelu

Matomon dataa ei käytetä palvelemaan globaalia mainontaa, jonka vuoksi palvelulla on myös oma hinnoittelunsa.  Matomon pilviversio on kuukausimaksullinen alkaen 19€/kk, ja se perustuu sivuston sivunkatselumääriin.

Työkalut ja mittarit

Matomon työkalusta löytyy kattavat perusmittarit mm. verkkosivuston kävijöistä, sitoutumisesta ja suosituimmista sivuista sekä liikenteen lähteistä. Käyttäjä voi helposti rakentaa omia dashboardeja, jotka koostuvat valmiista elementeistä.

Tietojen siirto

Matomo Analytics on hyvä valinta kolmannen sektorin toimijoille, jotka arvostavat datan pysymistä EU:n sisällä ja omassa omistuksessa. Kävijäseurannan tietoja ei siirretä Suomen tai EU:n rajojen ulkopuolelle tai luovuteta markkinointikäyttöön näiden palveluiden kautta.

Evästeetön seuranta?

Matomo tarjoaa oman tavan kerätä dataa evästeettömästi, mikä vaikuttaa nykyisen lainsäädännön mukaan olevan sallittu ilman evästekyselyä. Traficom ei ole linjannut Matomon kaltaisien tapojen olevan vastoin evästeohjeistuksia, jolloin tietoja voidaan kerätä ilman evästekyselyllä pyydettyä lupaa.

Data turvassa

Matomon keräämä data säiytetään Euroopan sisällä – Matomo Cloud -version data tallentuu Euroopan sisälle. Palvelimet ja tietokannat sekä varmuuskopiot sijaitsevat Saksassa ja Irlannissa. Näin ollen järjestelmä on tietoturvan kannalta oivallinen ratkaisu.

Lisäominaisuudet

Matomo Analytics sisältää lisäksi ominaisuuksia, joita ei ole saatavilla Googlen analytiikassa, kuten hakukoneoptimoinnin seuranta, sivuston sisältöjen A/B-testaus tai Hotjar-tyylinen Heatmap-työkalu.


Harkitsetko siirtymää Google Analyticsistä Matomoon?

Google Analyticsin seuranta voidaan toteuttaa vastaavana Matomoon. Aiemmin kerääntynyt data voidaan siirtää Matomoon. Tällöin vertailudataa voidaan hyödyntää myös jatkossa. Kerääntyneen datan siirto toteutetaan integroimalla Matomo ja Google API Console keskenään.

Siirron suunnitteluun ja toteutukseen on tärkeää varata riittävästi aikaa. Siirron lisäksisuosittelemme myös eri mittareiden ja eventien uudelleenarvioinnin ja suunnittelun yhteistyössä analytiikka-asiantuntijamme kanssa.

Matomo Cloud -ratkaisu käyttöönotto sisältää yleensä seuraavat vaiheet:

  • Kohderyhmien, tavoitteiden ja mittareiden läpikäynti asiakkaan kanssa.
  • Matomo Cloudin käyttöönotto.
  • Datan tuonti Google Analyticsista (jos on tarpeen).
  • Matomon seurantakoodien lisääminen sivustolle.
  • Seurannan ja mittareiden räätälöinti.
  • Raportointi ja data hyödyntäminen toiminnan sekä sivuston kehittämisessä.

”Matomo” on japania, joka tarkoittaa kunnollisuutta, rehellisyyttä ja/tai kohtuullisuutta.


Palveluiden eroavaisuudet:

Matomo Cloud -pilvipalvelu

  • Maksullinen pilvipalvelu, joka perustuu Matomon avoimeen lähdekoodiin
  • Seurantadata tallentuu Matomon pilvipalvelimelle GDPR:n ehdot täyttävällä tavalla
  • Kattavat työkalut, kuten Heatmap-seuranta

Google Analytics 4

  • Maksuton palvelu
  • Maailmanlaajuisesti suosituin työkalu, ohjeita ja osaajia runsaasti saatavilla
  • Tehokkaat integraatiot Googlen muihin suosittuihin työkaluihin, kuten Google Ads, Google Search Console ja Google Data Studio
  • Täydentää seurantadataa koneoppimisella
  • Google lupaa kehittää työkalua tulevaisuuden tarpeiden mukaan, mutta tietosuojakäytännöissä on toistaiseksi epävarmuutta
  • Säilyttää seurantadataa vain 14 kk (mutta voit viedä tiedot itsellesi talteen pidemmältä ajalta)

Kiinnostuitko kuulemaan lisää?

Jos sivumme saivat sinut pohtimaan oman verkkokauppasi tulevaisuutta, kirjoita yhteystietosi ja lyhyt kuvaus ongelmasta tai mahdollisuudesta alla olevaan lomakkeeseen.

Yhteyshenkilöt

Jos lomakkeiden täyttäminen ei innosta vaan haluat ottaa suoraan yhteyttä, kirjoita sähköposti etunimi.sukunimi@trimedia.fi tai ota yhteyttä alla oleviin henkilöihin.

Arto Saksola
Puh: +358 44 535 7215

Tuuli Strandman
Puh: +358 40 6744677