Trimedian x Paytrailin vinkit verkkokaupan perustamiseen

Vinkit onnistuneen verkkokaupan rakentamiseen

Kokosimme napakan paketin siitä, millainen on trimedialaisen mielestä hyvä ja toimiva verkkokauppa. Tässä postauksessa ei pureuduta teknisiin yksityiskohtiin ja vaan toimivan verkkokaupan hyviin perusperiaatteisiin. Vaikka vinkit voivat tuntua itsestäänselviltä, välillä on hyvä koota yhteen resepti siitä millainen on tuottava verkkokauppa.

Selkeys. 

Verkkokauppaa suunnitellessa kannattaa lähteä liikkeelle siitä, että luodaan kauppa josta on hyvä ostaa. Design on tärkeää, mutta verkkokaupan pitää ehdottomasti toimia kuin rasvattu – keskiössä ovat siis sivujen selkeys, nopeus, helppokäyttöisyys.

Ei näin: Yksittäiset sivut latautuvat hitaasti aiheuttaen sen, että kävijä siirtyy muualle vain sivun hitauden vuoksi vain muutaman sivulatauksen jälkeen.

Tee tuotteiden selaamisesta vaivatonta. 

Pidä verkkokauppasi simppelinä ja siistinä! Kaupan ulkoasun tulisi olla selkeä ja sisällön helposti navigoitavissa. Jos tuotteiden selaaminen on hankalaa, asiakas ei viitsi tutustua tarjontaan. Kategorioiden ja tuoteryhmien selaamisen tulee olla mahdollisimman helppoa.

Ei näin: Epäloogiset kategoriat ja tuoteryhmät. Halutun tuotteen löytäminen on vaikeaa ja vaatii paljon vaivaa.

Monipuoliset tuotekuvat ja tuotetiedot.

Kun käytettävyys on kunnossa voidaan keskittyä ulkoasuun. Tuotekuvien kannattaa olla laadukkaita, valaistuja ja tuotekuvien tyyli kannataa pitää yhtenäisenä. Hyvät tuotekuvat ja tarkat kuvaukset lisäävät luottamusta ja toimivat myös hakukonenäkyvyyden näkökulmasta. Mitä monipuolisempi ja uniikimpi tuotekuvaus, sitä enemmän Google on mielissään – panosta siis tekstisisältöön.

Ei näin: Suuri osa tuotekuvista puuttuu ja tuote-esittelyssä on pelkkä tuotteen numerotunniste. Tuotekuvaus on täysi kopio valmistajan tekstistä.

Tee maksamisesta helppoa. 

Verkkokaupan trendit 2021 raportin mukaan ”maksaminen on lopulta kriittisin ostoprosessin osa. Jopa 15 % kertoi kuluttajatutkimuksessamme jättäneensä ostokset kesken, koska ei saanut valittua haluamaansa maksutapaa.” Kannattaa siis tarjota tuttu ja vaivaton maksutapa asiakkaalle.

Ei näin: Maksaminen vaatii kirjautumisen verkkokauppaan. Kassasivun täyttäminen on monimutkaista ja hidasta.

Luo luotettavuutta läpinäkyvyydellä.

Useat kuluttajat kaipaavat verkkokaupasta edes lyhyttä yrityksen esittelyä. Lisäksi henkilöstön esittely kuvien kera luo kaupasta inhimillisen mielleyhtymän – tilaukseni käsittelee oikea ihminen, johon voin tarvittaessa olla yhteydessä jos tuotteesta tulee jälkikäteen kysyttävää. Ostaminen tuntuu näin turvallisemmalta. Kiinnitä myös huomiota verkkokauppasi yhdeydenoton helppouteen – jos yhteystiedot tai asiakaspalvelu on piilossa, voi asiakas epäillä kaupan luotettavuutta. Verkkokaupassa voi olla esimerkiksi chat-palvelu,  joka lisää vakuuttavuutta ja auttaa helpottamaan päätöksentekoa. Chat on tutkitusti erittäin hyvä kanava saada myyntiä aikaiseksi.

Ei näin: Itse yritys ja vastaavat henkilöt piiloutuvat verkkokaupan taakse. Uusi asiakas ei löydä etsiessään tietoa yrityksestä joka vastaa verkkokaupasta.

Panosta hakukonenäkyvyyteen jo suunnitteluvaiheessa. 

Verkkokaupan rakennusvaiheessa kannattaa huomioida mahdollisimman matala navigaatiohierarkia – suurissa verkkokaupoissa hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää, että reitti etusivulta alasivuille on mahdollisimman lyhyt ja vain muutaman klikkauksen päässä. Lisäksi verkkokaupoissa sisältöjen sijaan voi keskittyä yksittäisten sivupohjien hakukonenäkyvyyteen – esimerkiksi automatisoidut tekstit, monipuolisten taksonomioiden rakentaminen sekä automaattiset linkitykset ovat hakukonenäkyvyyden kannalta hyödylllisiä.

Ei näin: Verkkokaupassa on syvä hierarkiarakenne ja yksittäiset tuotteet hukkuvat useiden alakategorioiden alle tehden sivuista Googlen silmissä merkityksettömät. Linkkejä navigaatiohierarkiassa alimmille sivulle ei ole juuri lainkaan.

Varaa resursseja myös jatkokehitykseen.

Verkkokaupan julkaisu ei tarkoita sitä, että verkkokauppasi on valmis – jatkuva kehitystyö on yhtä tärkeää kuin huolellinen suunnittelu. Kerää käyttäjäkokemuksia, hyödynnä digimarkkinoinnin työkaluja mittaamaan mitä kävijät klikkaavat sivuillasi ja mitä klikataan enemmän ja mitä vähemmän? Seuraa sivujen kävijätietoja, mistä asiakkaat tulevat ja minne he päätyvät. Kaikki tämä on oleellista tietoa jatkokehitystä ja menestyvämpää kauppaa varten.

Ei näin: Oletus siitä, että verkkokauppa myy itse tuotteensa. Analytiikkaa ei seurata ja verkkokauppaan ei pyritä ohjaamaan liikennettä aktiivisesti eri kanavista.

Yllä muutamia verkkokaupan rakentamisssa huomioitavia asioita. Mutta mitä muuta verkkokauppaan kuuluu? Jos kiinnostuit aiheesta, voit lukea lisävinkkejä Paytrailin Avaintekijät menestyvän verkkokaupan perustamisessa -oppaasta.