Miten parantaa verkkosivun käyttökokemusta? – Korjaa ainakin nämä niin olet oikealla tiellä

Visuaalisesti kaunis verkkosivu ei aina tarkoita sitä, että sillä olisi hyvä käyttökokemus. Hyvin suunniteltu ja hyvän käyttökokemuksen omaava verkkosivu asettaa käyttäjän tarpeet etusijalle, jonka myötä verkkosivulla asiointi on mukavaa ja helppoa.

Verkkosivut voivat parhaimmillaan olla yrityksen tehokkain markkinointityökalu. Jos sivustolta puuttuu hyvä käyttökokemus, se jää käyttäjien mieleen negatiivisesti eivätkä he välttämättä halua palata sivustolle. Tavoitteena on tarjota käyttäjälle sujuva ja miellyttävä käyttökokemus.

Mitä käyttökokemus tarkoittaa?

Käyttökokemus (UX, User Experience) tarkoittaa käyttäjän vuorovaikutusta tuotteen tai palvelun kanssa. UX-suunnittelussa otetaan huomioon käyttäjän tarpeet ja tunteet, joita tuotteen tai palvelun käyttäminen herättää. Käyttäjälle pyritään luomaan helppoja, tehokkaita ja kaikin puolin miellyttäviä kokemuksia.

Käyttöliittymä (UI, User Interface) on tärkeä osa UX:ää. Käyttöliittymä on tuotteen tai palvelun osa, jolla käyttäjä käyttää tuotetta. UX ja UI muodostavat yhdessä kokonaisuuden siitä, että miltä tuote tai palvelu näyttää ja miten se toimii. Visuaalisuus ja käyttöliittymän ulkoasu vaikuttavat merkittävästi käyttäjäkokemukseen.


Miten käyttökokemusta parannetaan?

Yleensä käyttäjä vierailee verkkosivuilla saavuttaakseen jonkin tavoitteen. Jotta tehtävän suorittaminen olisi helppoa, luodaan käyttäjälle hyvä käyttökokemus. Käyttökokemusta voi parantaa monella eri tavalla. Alle on listattu keskeisimmät asiat, joista voi ottaa koppia.

Hyvän käyttökokemuksen esteet


Latautumiseen menee ikuisuus

Verkkosivujen latausajat ovat tärkeitä käyttökokemuksen kannalta. Hitaasti latautuvat sivut saattavat käännyttää vierailijat pois ja saa heidät siirtymään kilpailijan sivuille. Merkittävin tekijä hitaalle verkkosivulle on edelleen kuvien suuri tiedostokoko. Kuvat on siis syytä optimoida. Pienennä kuvien tiedostokokoa niin paljon kuin mahdollista laadun heikkenemättä.

Ei toimi kaikilla laitteilla

Tänä päivänä on olemassa monia erilaisia laitteita ja näyttökokoja. On varmistettava, että verkkosivustot näyttävät hyvältä kaikilla näyttökooilla. Siksi on tärkeää tehdä verkkosivuista responsiivisia. Responsiivinen verkkosivu mukautuu näytön kokoon ja näin parantaa käyttökokemusta laitteella kuin laitteella. On hyvä pohtia sitä, että kannattaako kaikkea sisältöä näyttää mobiilissa. Kaikkea sisältöä ei välttämättä kannata vain kopioida mobiiliin vaan miettiä käyttäjän tavotteita mobiilikäytössä.

Unohdetaan käyttäjien monimuotoisuus

Saavutettava verkkosivu tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää sitä. Erilaiset vammat esimerkiksi näössä tai kuulossa hankaloittavat digitaalisessa maailmassa asiointia. Saavutettavuuden huomioiminen saattaa rajoittaa hieman visuaalisia ja toiminnallisia ratkaisuja, mutta kun se otetaan heti projektin alusta asti huomioon niin siitä ei muodostu ongelmaa myöhemmin.

Entistä parempi käyttökokemus


White space – Anna sisältösi hengittää

White spacen eli tyhjän tilan käyttäminen on yksi parhaista tavoista parantaa verkkosivuston käyttökokemusta. Tyhjän tilan lisääminen elementtien välille tekee verkkosivusta ilmavan ja helposti lähestyttävän. Vaikka väljästä tilasta käytetään sanaa white space, taustavärin ei aina tarvitse olla valkoinen. Sivun jakaminen selkeästi eri osioihin helpottaa sisällön lukemista ja ymmärtämistä.

Minimoi tekstisisältö

Käyttäjät saattavat sivustolla vieraillessaan lukea pelkät otsikot, joten panosta niihin. Älä syötä sivustolle tarpeettoman suuria määriä tekstiä. Pienet kappaleet ovat helpompia lukea kuin suuret tekstimäärät. Asiasisällön voi pilkkoa esimerkiksi luetteloksi, jotta teksti olisi helpommin luettavissa. Korosta keskeiset asiat lihavoituna tai kursivoituna, jotta haluamasi asiat erottuvat joukosta.

Johdata käyttäjä oikealle tielle

Kun käyttäjä vierailee verkkosivuillasi, viimeinen asia, jonka haluat tapahtuvan on, että käyttäjä ei tiedä mitä tekee tai eksyy sivuille. Sivuston pitäisi kertoa käyttäjille missä he ovat ja miten he pääsevät tavoitteeseensa. Kaikki ylimääräinen tieto vain hämmentää käyttäjää.

On tärkeää testata verkkosivuja oikeilla loppukäyttäjilla, jotta saa palautetta sivujen toimivuudesta. Sivuja voi sitten muokata kommenttien perusteella tarpeen mukaan.


Käyttökokemuksen parantamisen hyödyt

Verkkosivujen kehittäminen on matka, jossa asioita parannetaan jatkuvasti. Kehittämällä tasaiseen tahtiin, päästään parhaisiin lopputuloksiin. Käyttökokemuksen parantaminen johtaa tyytyväisempiin asiakkaisiin ja parempaan liiketoimintaan. Ymmärtämällä erilaiset vaikutukset verkkosivujen käyttökokemukseen, voit luoda käyttäjille mahtavia kokemuksia.

Tarvitko apua omien sivujen käytettävyyden parantamiseen, laita viestiä niin katsotaan yhdessä sivustollesi sopiva ratkaisu!


Lähteitä ja lukuvinkkejä

  • Adoric Team. 2022. 10 Tips to Improve Your Website’s User Experience. https://adoric.com/blog/10-tips-to-improve-your-websites-user-experience/
  • Nick Babich. 2020. What You Should Know About User Experience Design. https://xd.adobe.com/ideas/career-tips/what-is-ux-design/
  • Yleistä saavutettavuudesta. https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/yleista-saavutettavuudesta/

Kirjoittaja

Noora Ojanen, Designer

Noora on Trimedian suunnittelija, jonka työtehtävät koostuvat verkkosivujen suunnittelusta ja visuaalisista toteutuksista. Projektit etenevät asiakkaan ja loppukäyttäjän toiveiden ja tarpeiden selvittämisestä ja ymmärtämisestä visuaaliseen toteutukseen asti. Nooraa motivoi työn monipuolisuus ja uusien design trendien seuraaminen. Vapaa-ajalla Noora nauttii kesäisin beach volleysta ja frisbeegolfista, sekä talvisin lumilautailusta.