01.2025
Visit Häme verkkosivu-uudistus
Visit Hämeen verkkosivuston uudistuksessa toteutettiin innovatiivinen ratkaisu, joka hyödyntää sisällön tarjoamisessa useita eri rajapintoja. Projektissa luotiin teknisesti vakaa ja joustava verkkosivusto, joka vähentää manuaalista ylläpitotyötä. Sivuston visuaalisesta ilmeestä vastasi Siltanen & Sandberg.
Kolmen rajapinnan kautta ajantasaista sisältöä sivustolle
Sivustolle toteutettiin kolme eri rajapintaa – Lipas, Datahub sekä Häme Events palveluista. Alueen matkailupalvelut, luontokohteet ja tapahtumat haetaan kerran vuorokaudessa ulkoisista rajapinnoista. Sisällön päivitykset tehdään suoraan näihin rajapintoihin, joka poistaa tarpeen ylläpitää tietoja manuaalisesti verkkosivustolla.
Lipas-integraatioon rakennettiin haluttu suodatus-, kartta- ja listauskorttinäkymä. Lisäksi erilaiset luontoreitit näytetään kartalla visuaalisesti. Kartalle tuotiin näkyviin luontoreitin lähellä olevat palvelut kuten majoitukset ja nuotiopaikat.
Datahub-integraatioon rakennettiin myös monipuolinen suodatus- ja listauskorttinäkymä. Verkosivuston kävijä voi hakea vaivattomasti haluamansa matkailukohdetta. Hakuun lisättiin useita lisäfilttereitä kuten esteetön, eläinystävällinen ja kestävää matkailua kuvaa Sustainable Travel Finland suodatus.
Häme Events tuo tulevat tapahtumat näkyviin selkeästi Hämeen seudulla.
Open Street Map – vaihtoehto Google Mapsille
Sivuston karttatoiminnallisuus tehtiin Open Street Mapilla. Karttatoiminnallisuus sisältää avointa dataa ja karttatietoja Maanmittauslaitoksen maastotietokannasta ja muista lähteistä Maanmittauslaitoksen lisenssin mukaisesti. Kartan väritys suunniteltiin luontokohteiden selaamista tukevaksi ja kartalla näkyvät esimerkiksi metsässä kulkevat polut.
Saavutettava toteutus
Vaikka sivustolla on käytetty myös animaatioita ja videoita, sivusto on toteutettu saavutettavaksi. Liike ja animaatiot voidaan pysätttää. Kokonaisuutena huomioimme WCAG-
Projektinhallinta
Projektin työpajatyöskentely sekä säännölliset viikkopalaverit toivat rungon projektille. Projektin suunnitteluun ja toetutuksen määrittelyyn käytettiin digitaalista Miro-yhteistyöalustaa.
”Projektinhallinta oli alusta loppuun saumatonta. Tilaajana pysyin hyvin ajan tasalla siitä, missä vaiheessa toteutus eteni ja mitä minulta odotettiin seuraavaksi. Tämä teki yhteistyöstä selkeää ja sujuvaa.”
Trimedian kanssa työskentely oli sujuvaa ja mutkatonta. Heidän osaamisensa teknisten ratkaisujen ja koodauksen saralla toi projektiin juuri sen asiantuntemuksen, jota tarvitsimme. He toteuttivat verkkosivut, jotka ovat toimivat, saavutettavat ja helposti päivitettävät – juuri sellaiset, mitä toivoimme.
Kirsi Roos, Hämeen virkistysalueyhdistys
Löydä luonto -hanke
Sivusto on uudistettu Löydä luonto -hankkeessa, jota on rahoitettu Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen -määrärahalla.
Sivustoa rakentamassa
Noora Ojanen
Designer
UI/UX-design, Branding, Marketing, IllustrationLinda Hovila
Web Developer
WordPress, Front-End Development, SupportTuuli Strandman
Senior Marketing Specialist
Web Analytics, SEO, Project Management, Digital MarketingJere Pyhäjärvi
Senior Web Developer
Web Application Development, Full Stack DevelopmentKiinnostuitko kuulemaan lisää?
Jos sivumme saivat sinut pohtimaan oman sivustosi tulevaisuutta, kirjoita yhteystietosi ja lyhyt kuvaus ongelmasta tai mahdollisuudesta alla olevaan lomakkeeseen.
Yhteyshenkilöt
Jos lomakkeiden täyttäminen ei innosta vaan haluat ottaa suoraan yhteyttä, kirjoita sähköposti etunimi.sukunimi@trimedia.fi tai ota yhteyttä alla oleviin henkilöihin.
Arto Saksola
Puh: +358 44 535 7215
Tuuli Strandman
Puh: +358 40 6744677