Mielipotti

Mielipotti – Keräysalusta mielenterveystyön tueksi 08.2025

Keräysalusta mielenterveystyön tueksi

MIELI Suomen Mielenterveys ry edistää mielenterveyttä ja tarjoaa kriisiapua eri elämäntilanteissa. Järjestö kerää lahjoituksia tarjotakseen maksuttomia tukipalveluja, kuten MIELI Kriisipuhelinta ja vahvistaakseen kaiken ikäisten mielenterveyttä. Tätä tarkoitusta varten MIELI ry halusi käyttöönsä oman, räätälöidyn keräysalustan, joka vastaa järjestön viestinnällisiä, toiminnallisia ja teknisiä tarpeita.


Keräysalustan toteutus

Trimedia suunnitteli ja toteutti Mielipotti.fi-verkkopalvelun, joka mahdollistaa yksityishenkilöiden ja yhteisöjen oman varainkeräyksen perustamisen mielenterveystyön tueksi. Käyttäjät voivat luoda keräyksiä esim. tilaisuuden, syntymäpäivän, juhlan tai muistotilaisuuden yhteyteen, seurata lahjoitusten kertymistä reaaliaikaisesti ja jakaa keräyssivun linkkiä sosiaalisessa mediassa tai sähköpostilla. Lahjoituksen voi tehdä anonyymisti verkkomaksulla, maksukorteilla, MobilePaylla tai yrityksille tarjottavalla laskulla.

Käytetyt teknologiat:

  • Laravel – taustajärjestelmän runko ja logiikka,
  • Statamic CMS – sisällönhallinta Laravelin päällä,
  • Vue.js & Inertia.js – dynaaminen, SPA-tyylinen frontend,

Integraatiot

  • Salesforce-integraatio – Kaikki keräystiedot, lahjoitukset ja käyttäjäprofiilit synkronoidaan Salesforce
  • CRM:ään Salesforce REST API -rajapinnan avulla.
  • Paytrail-integraatio – Lahjoituksen maksaminen toteutuu Paytrail-integraation kautta.

Responsiivinen, jatkokehitettävä ja saavutettava toteutus:

Alusta on rakennettu saavutettavuusvaatimukset (WCAG) huomioiden ja optimoitu mobiililaitteille. Käyttöliittymä on intuitiivinen ja selkeä kaikilla päätelaitteilla.

Mielipotti.fi on rakennettu siten, että se mahdollistaa skaalautuvuuden, jatkokehityksen ja laajennettavuuden tulevaisuudessa – niin toiminnallisesti kuin teknisesti.

Muut keskeiset tekniset ominaisuudet:

  • Keräysten luonti, muokkaus ja seuranta,
  • Reaaliaikainen lahjoitustavoitteen eteneminen,
  • Viestit: automaattiset kiitos- ja päättymisviestit
  • Hakutoiminto keräyksille
  • kieliversiointivalmius
  • CSV-raportit lahjoituksista
  • Oma käyttäjätili pottien perustajalle

 

Projekti sisälsi


  • Kolme työpajaa
  • Viikkopalaveri 30 min
  • Tekninen toteutus
  • Saavutettavuusauditointi

Käyttäjäystävällinen ja saavutettava kokonaisuus:

Alustan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota saavutettavuuteen (WCAG) ja helppokäyttöisyyteen. Käyttöliittymä on responsiivinen ja selkeä kaikilla päätelaitteilla. Keräyssivut näyttävät lahjoittajien viestit, ja järjestelmä huolehtii automaattisista kiitosviesteistä sekä keräyksen perustajalle että lahjoittajille. Lahjoittamislomakkeet on saavutettavia ja vaiheittain eteneviä. Käyttäjät voivat hallita omia keräyksiään monipuolisesti: muokata sisältöjä, valita URL-osoitteen, piilottaa keräyksiä tai päättää niiden näkyvyyden. MIELI ry:n ylläpitäjille on rakennettu selkeä ja intuitiivinen hallintanäkymä, jonka kautta he voivat mm. hallita sisältöä ja nostaa haluamiaan keräyksiä esiin etusivulle.


Trimedialla ymmärretään tarpeitamme ja ratkaisuja tarjotaan jo ennen kuin olemme ehtineet niitä edes pyytää. Yhteistyö on sujuvaa ja mutkatonta ja projektit valmistuvat lupausten mukaisesti.

Mirkku Natunen, Varainhankinnan asiantuntija.

Projektissa mukana

Jere Pyhäjärvi

Senior Web Developer

Web Application Development, Full Stack Development

Aki Saksola

CTO

UI/UX-design, Front-End Development, Project Management

Jenna Saksola

Content Strategist

E-Commerce, Support, Digital Marketing, Project Management

Muita toteutuksia

Flovi: Räätälöity ja muokattava verkkosivusto Statamicilla

Luoto.info: Järjestön asiantuntijatukea multisite-ratkaisuna

Sekasin Kollektiivin sivustouudistus – visuaalisuutta, saavutettavuutta ja vaikuttavaa datan esittämistä